• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Merida Eone-Sixty 10K

Merida Eone-Sixty 10K

Merida Eone-Sixty 10K
Beskrivning

Kompromisslöst flaggskepp med eldrift och glupsk terrängslukande aptit

Kungen heter Merida eONE-SIXTY 10K och den är precis lika go på långturer som på enduroshredd! Om du letar en efter helt kompromisslös eMTB med de bästa komponenterna så har du kommit rätt för det här kan mycket väl vara världens bästa endurohoj med eldrift. Här handlar det om rena godsaker från de största tillverkarna... eller vad sägs om kolfiberhjul från DT Swiss, dräpande dämpare från Fox Factory ´samt både elmotor, batteri, drivlina och bromsar som är hämtade direkt från Shimano´s översta hylla. Flaggskepp som levererar minst sagt inspirerande rundor i alla typer av terräng, och när det blir riktigt stökigt i utförslöporna kommer den som bäst till sin rätt. När du väl greppat handtagen och slagit på eldriften så kommer du njuta hela vägen upp till toppen för att sedan med glädje kasta dig nedför, om, och om, och om igen. Modellen har en flerfaldigt prisbelönt stomme i högklassig kolfiber med aggressiv endurogeometri och med hela 85Nm extra tryck i benen ger det sannerligen ytterligare dimension till din åkningen. Ingen annan cykel har vunnit lika många priser som denna i hela världen. Behöver vi säga mer? Frågor på det?

Nyckeln till framgång!

  • Ingen annan eMTB som har belönats med lika många utmärkelser, vinster och fullpoängare
  • Flerfaldigt prisbelönt stomme i kolfiber (eONE-SIXTY CFA II) med aggressiv endurospecifik geometri
  • Extremt potent eldrift via Shimano´s flaggskepp STePS EP8 med hela 85Nm
  • Elegant integrerat batteri från Shimano (630Wh*) som ger dig massor av räckvidd 
  • Tack vare THERMO GATE säkerställs optimal drifttemperatur för det elegant integrerade batteriet
  • Dräpande dämparkonfiguration från FOX Factory med 160/150mm i slaglängd
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 tävlingsklara växlar från Shimano´s översta hylla (XTR)
  • Kraftfullla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (XTR) med riktigt feta skivor (203 mm)
  • Mästerligt hjulset från DT Swiss (Spline HXC1501 spline 30 boost) med 29x2.5" framtill 27.5x 2.5" baktill 
  • Greppsäkra gummin från Maxxis (Assegai/DHR II) med 2,5/2,6" bredd (men klarar upp till 2.8") som är klart för drabbning
  • Internal Block - Hindrar gaffelkronorna ifrån att slå i ramen vid en eventuell krasch
  • Snyggt integrerad och smidig LED-belysning från Lezyne samt även små skärmar ingår redan från start

Imponerande stomme i kolfiber med aggressivt endurospecifik geometri

Stommen utgörs av en ram i kolfiber (eONE-SIXTY CFA II) med en extremt prydlig integrering av hela elsystemet. En aggressiv endurospecifik geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil ger dig smidiga, kvicka och riktigt lekfulla egenskaper... att kalla den välbalanserad är troligen årets "understatment". Ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Den är även utrustad med THERMO GATE som enkelt förklarat är öppningar nära styrröret som släpper ut varm luft och säkerställer optimal drifttemperatur för det integrerade batteriet. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera alla typer av stökiga överraskningar ute i spåren. Men det kanske mest imponerande av allt, den gör det med full trampeffektivitet och den svarar alltid villigt när du känner för att öka på takten. 

Klassledande elmotor med dynamisk körkänsla samt tävlingsklar 1x-drivlina

Hjärtat utgörs av Shimano´s kraftfullaste elsystem (EP8) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en brutalt effektiv centermotor med låg ljudnivå samt övertygande kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med grymt tryck i pedalerna. Den potenta motorn har hela 85Nm och drivs av ett elegant integrerat batteri på 630Wh som ger cykeln en imponerande räckvidd och en körupplevelse som inte liknar något annat.

En tydlig display (EM800) visar inte bara vilken av assistanslägena du använder, utan även bland annat hastighet, räckvidd och batteriets resterande kapacitet. Utöver den klassledande elmotorn så får du en extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XTR) som levererar högklassig prestanda i form av en användarvänlig utväxling och supersmidig funktion. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd.

Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll 

Dämpning hanteras av FOX så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en 38 Factory eMTB+ samt baktill en Factory Float X2 och tack vare dess generösa slaglängder (160/150mm) så sväljer de glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli riktigt skäggig. De låsbara dämparna kan optimeras efter din vikt och körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även eONE-SIXTY 10K utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start (dess slaglängd på 100-170 mm beror på vilken ramstorlek du väljer).

Dynamisk hjulkombination och kraftfulla skivbromsar med 4-kolvsok 

Det mästerliga hjulsetet i kolfiber från DT Swiss (Spline HXC1501 spline 30 boost) utgörs av en dynamisk kombination med en 29-tummare framtill och en 27.5-tummare baktill. Dessa aluminiumfälgar (Tubeless Ready) har försetts med kvalitetsgummin från Maxxis (Assegai/DHR II) med 2,5/2,6" bredd (men klarar bredd upp till 2.8") som är klart för drabbning och som briljerar på allt från hårdpack till lös lervälling. Däcken levererar greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. Och eftersom cykeln gillar höga hastigheter så är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR) med 4-kolvsok och feta skivor (203/203mm), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

Flaggskepp som fyller skorna till förra generationens succécykel med råge

Det finns ingen annan eMTB som har belönats med lika många utmärkelser, vinster och fullpoängare som eONE-SIXTY. Bland annat blev den korad till "BEST IN TEST" av E-Mountainbike i deras 'Best of 2021' eMTB grupptest, den fick 'Best of 2021' i World of MTB och FREERIDE gav eONE-SIXTY nästan den perfekt scoren på 9.5 av 10. För 2022, är denna e-endurocykel utrustad med Shimano EP8 motor som är benchmark för lätta och starka motorer. Lägg till en ram och geometri med perfekt balans av manövrerbarhet och stabilitet. Den robusta ramen med inbyggt batteri tål allt du kan stöta på i skogen.

*= I ramstorlek XS har ett något mindre batteri (504Wh) vilket även påverkar dess räckvidd

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072736
Varumärke:MERIDA
Variant:Brun/Grön
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Merida EONE-SIXTY 10K
Modellserie:Merida eONE-SIXTY
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):22.89 kg
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/2688/eone-sixty-10k
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Leverantörens Artikelnummer:-
Tillverkarens färg:BROWN/GREEN
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:eONE-SIXTY CFA II
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:FOX 38 Factory eMTB+
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

160 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:FOX Factory Float X2
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

150 mm
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29/27.5"
Hjul
Framnav:110x15 mm, centerlock
Baknav:148x12 mm, centerlock
Framdäck:Maxxis Assegai, 29x2.5", TR EXO+ 3C MaxxGrip
Bakdäck:Maxxis DHR II, 27.5x2.6 ", 3C EXO+ TR
Däckdimension:64-622, 66-584
Fälgar:DT Swiss Spline HXC1501 spline 30 boost, 30 mm inner width, microspline, carbon, Tubeless ready (tape and valves included)
Drivlina
Växelreglage:Shimano XTR M9100
Framväxel:No
Bakväxel:Shimano XTR Shadow+
Vevlager:Included
Kassett:Shimano M9100, 10-51T, 12-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano XTR
Bakbroms:Shimano XTR
Styrlager:MERIDA-8152
Styre:MERIDA EXPERT eTR, 780 mm width, 20 mm rise
Styrstam:MERIDA EXPERT eTR II, aluminium, 35 mm, 0°, Supernova mount
Sadelstolpe:SP REVERB AXS, 30.9 mm, 0 mm setback, 125 mm (XS) - 150 mm (S/M) - 170 mm (L/XL)
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano XTR
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XTR
Motor
Motor:Shimano EP8
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
136 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

277 km
Elsystem:Shimano
Batteri
Batteri:Shimano E8036
Batterityp:Litium-jon
Laddningstid:6 h
Batterikapacitet (Wh):630
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Shimano EC-E8004, 4A
Display
Display:Shimano SC-EM800
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Höger
Assistansnivåer:Boost, Eco, Trail
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Yes, front & rear
Skärmar:Yes
Handtag/Styrlinda:MERIDA EXPERT EC
Pedaler:VP VPE-527
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Eone-Sixty 8000
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Eone-Forty 500
I lager
BH El MTB Atom 29 Black/Red
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan